Thursday, January 26, 2006

Racist Propaganda Article in Utusan Malaysia: 'Gong Xi Fa Cai'='Pergi Mampus Lah' ?

I don't intend to put this up as people might say I'm such a wussy but here it goes:
Disclaimer: The title above comes with a question mark. It is meant to be a question, not a statement. The title was just to illustrate the extent of prejudice that the press might have (solely my opinion) towards the Chinese writings in the banner. It was not explicitly mentioned in anyway in the article nor in the banner. Always see the bigger picture by checking the original article first. The contents of this post are also solely the thoughts and opinions of the blogger. Reading and viewing of the following post are based on your own discretion. I guess this is the style of sarcasm by 'The Sensintrovert'. The blogger sincerely apologises again if you are misled or being misinterpretated (if any). Thank you.

UPDATED. Important: Read this also.

Yes. According to the Most Racist Newspaper in Malaysia © ®, Utusan Malaysia. Being scarce of political figures to plot for career suicides, these imbeciles are now being so xenophobic and insecure of words in Chinese; questioned why the CNY banners along the road were in Chinese. Isn't it obvious what the banners are trying to tell, that the 29th of January is coming soon and there are oranges portrayed in them? Probably they might have thought that those are another 'memorandum' to topple down the figures as shown at the top of the banner.

Interpretation by Utusan Malaysia: 'Selamat Pergi Mampus'?

Tanda tanya....

Salah satu sepanduk ucapan Gong Xi Fa Cai di Jalan Duta, Kuala Lumpur yang menimbulkan tanda tanya orang ramai.

RAMAI mungkin tertanya-tanya apakah makna isi kandungan sepanduk yang kini dipasang di tiang-tiang lampu jalan-jalan utama di ibu negara ini.

Ini kerana ia turut menampilkan wajah Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan pemimpin parti komponen Barisan Nasional (BN) Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

Sebenarnya isi kandungannya ialah kata ucapan Selamat Tahun Baru Cina atau yang biasa ditulis dalam ejaan rumi sebagai `Gong Xi Fa Cai'.

Alangkah lebih elok jika ucapan itu turut ditulis dalam bahasa kebangsaan yang dapat difahami oleh semua orang dan telah diguna pakai sejak zaman berzaman.

I think it would be better off for them if the banner would look like this:

Use this if you want to know the meaning of it.

Here's my message to them:

Hello, Abang Utusan Malaysia. Tolonglah sikit. Negara Malaysia ini berbilang kaum. Hang sorang tak paham Cina tak semestinya semua orang tak paham. Kalo betui-betui tak paham pun, susah sangat ke tanya orang yang paham? Ader limau, warna merah dan satu perayaan pada 29 Jan akan datang; aper lagi sepanduk tu nak kater? Sepanduk bahasa Cina ni tak semestinya bermaksud kata nak bunuh hang. 'Malu bertanya sesat jalan', paham? Jangan pakai main syak wasangka jer!

Berzaman-zaman? Yerke? Kalo hang pandai guna internet, carilah Wikipedia. Tengoklah aper bahasa yang diguna berzaman-zaman dan aper bahasa yang paling ramai orang guna. Negara Omputeh yang berkobar-kobar dengan bahasa penjajah tu sekarang pun berkejar-kejar nak belajar Mandarin. Skolah Omputeh kat negara bekas penjajah kiter tu pun nak tawar Mandarin.

Kalo takde benda nak lapor, laporlah maner longkang sumbat ker atau Big Foot kat maner. Tolonglah bersikap rasional sikit. Jangan macam katak di bawah tempurung.

I think their next headline would be "Haramkan Penerbitan Cina: Orang Ramai Tak Faham Kandungan"...

p.s. Personally I am NOT Chinese-educated and also get frustrated not understanding what some signs or menus are telling me. The same goes for Tamil or Arabic words. But common sense will tell me that if I see some Tamil words in a sign and there's people eating there, that'll be an Indian restaurant. Or would I question if I see some Arabic words in a food product? The same goes for the foreign languages in the signs around Europe where I went backpacking. Did I get lost or being kidnapped? It all comes to common sense and not to defend any race here.

No comments: